woensdag 6 augustus 2014

Volkswagen T2 - Het verhaal van het Chemisch toilet deel 2

Beste lezers,

In het jaar 2010 had ik een bericht geschreven over hoe fijn ik het vind dat we een chemisch toilet in de bus hebben, opgeborgen in een kist. Ook had ik verteld dat de afsluitrubbers van de "schuif" niet goed werkten, dat ze eruit krulden. Het hele verhaal, voorzien van foto's kan je lezen door te klikken op de volgende link: Het Chemisch toilet deel 1

Nu krijgt iedereen die op een camping komt van veel medekampeerders goede en goed bedoelde adviezen. 1 van deze hardnekkige adviezen is over de te gebruiken vloeistoffen in het chemisch toilet. Er zijn kampeerders die niet tevreden zijn met de speciale vloeistoffen die hiervoor te koop zijn. Ze vinden het te duur en zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken. Wat geven zij hiervoor als alternatief: Schoonmaak Azijn Ook ik heb dat geprobeert. Maar wat is een eigenschap van azijn? HET TAST RUBBER AAN De "schuif" van het toilet is rondom uitgevoerd met afsluitrubbers. Het effect laat zich raden.

Van Deksel van het Chemisch toilet

Inderdaad je rubbers zwellen op, krullen en uiteindelijk komt er zoveel druk op de plastic constructie te staan dat de boel barst/breekt en je de schuif kan afschrijven.

Van Bipot 30
Van Bipot 30
Van Deksel van het Chemisch toilet

Helaas had ik het pas in de gaten toen het al te laat was en dus ook mijn 2e schuif is op deze manier aan zijn einde gekomen. Ik stelde al dat een nieuwe schuif zo'n €50,- kost en een compleet nieuw toilet zo'n €60,- en opnieuw bij Fiamma aankloppen voor een vervangende schuif is niet meer mogelijk. En dus gingen we opzoek naar een alternatief, waarbij we als enig criterium hadden: Hij moet in de kist passen. En zie hier wat een speurtocht op Marktplaats opleverde: Een prachtig mooie / ongebruikte Fiamma Bipot 125 van de jaren 80 in veel te fout bruin/beige design. Voor ons ideaal want het past prima bij onze nieuwe koelbox. En zoals je kan zien zijn de afmetingen exact gelijk aan de Bipot 30 en dus hij past zonder problemen in de kist.

Van Bipot 125
Van Bipot 125
Van Bipot 125

Nu ik hier toch over schrijf wil ik graag belichten dat vooruitgang niet altijd een verbetering geeft. De schuif van de Bipot 125 is compleet te demonteren, zodat je alle rubbers zonder problemen eruit kan halen en kan vervangen voor nieuwe. Het is wel een speurtocht over Internet om de juiste rubbers erbij te vinden, want Fiamma geeft zelf als antwoord: Uw Bipot 125 is te oud. Maw bekijk het maar en koop maar een nieuw toilet.

Van Bipot 125
Van Bipot 30
Ik heb voor het eerste gebruik alles uitelkaar gehaald en met zuurvrije vaseline ingesmeerd en dit zal ik na ieder seizoen herhalen, zodat ook deze originele rubbers het lang kunnen uithouden.

Nu is het even afwachten tot het moment van eerste gebruik. Ik ben heel benieuwd naar hoelang deze het blijft doen. Anders volgt er een update 3 over het chemisch toilet.

Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

Groeten
Marcel

Geen opmerkingen: