woensdag 23 juli 2014

AD Zomer serie. Verslag van een "Grande Europe" toer in een Volkswagen T2


Hallo allemaal,

Een Volkswagen T2 kampeerbusje geeft het ultime gevoel van vrijheid. Het gevoel dat niets moet en alles mag onderweg, zolang je maar geen haast hebt. Gewoon lekker op de rechterbaan met een gangetje van 90km/h tussen de vrachtauto's tuffen naar de zon. Iedereen die zo'n busje heeft kan dit bevestigen en mensen die zo'n busje op de snelweg inhalen kijken er vaak jaloers naar.

Sinds wij de onze bus kochten in 2005 is gebleken dat dit voor ons de ultieme manier van vakantie vieren is. Want je ruimt je spulletjes netjes op in de bus, je rijdt een poosje, stopt af en toe onderweg om de benen te strekken en een versnapering te nuttigen en 's-avonds zet je de bus op de camping, dakje omhoog een heerlijke maaltijd maken en lekker 's-avonds relaxen om zo uitgerust aan de volgend dag te beginnen.

Nu las ik deze week in het Algemeen Dagblad dat zij hun verslaggevers deze zomer met een T2 op pad sturen om avonturen te beleven en zo mooie columns te schrijven voor de krant.

Nadat ik de eerste paar columns gelezen had, begon ik me wel wat zorgen te maken, want met vol-gas een hellingproef met z'n 2-en doen en in een greppel terecht komen geeft nou niet echt een super gevoel. Om deze zorgen kenbaar te maken en omdat ze iedere week opdrachten moeten uitvoeren heb ik er de volgende email aan gewaagd:

Beste redactie van het AD.

Leuk dat jullie een special maken omtrent een zomertrip met een T2. Als liefhebber en eigenaar van een T2 met de prachtige naam Briebelbus zit ik met mijn tenen krom om het geen ik lees wat ze de bus aan doen.

In die 9 jaar dat ik mijn bus heb is het bij mij nog niet voor gekomen dat ik mijn bus zo heb moeten martelen.

Daarom stel ik voor om als opdracht het volgende te laten doen:
Olie verversen van de motor, kleppen stellen, ontsteking afstellen en de vooras doorsmeren.

Dit zijn dingen die iedere 5000km moeten gebeuren omdat de onderhoudsintervallen in de jaren 70 nog veel frequenter waren dan dat het nu is.

Om ze een beetje op weg te helpen heb ik een link naar een post op mijn blog waar ik het kleppen stellen van de motor helemaal heb beschreven: Bericht over kleppenstellen bij de 1600cc motor

Ik hoop dat zie hierdoor inzien waar ze mee rijden en daardoor er iets meer respect voor krijgen dan enkel maar dat het zo'n leuk, busje is om te zien.

Met Vriendelijke groet
http://Briebelbus.nl


Hierop kreeg ik de vraag of ik ze telefonisch te woord wilde staan. In het telefoongesprekje wat daar op volgde werd mij op het hart gedrukt dat ze het busje niet bewust martelen en goed luisteren naar wat het busje hun te vertellen heeft. Ze begrepen mijn standpunt natuurlijk ook en vonden het fijn dat ik zo met ze meedacht. Voor het geval dat ze toch met problemen zouden komen te staan onder weg heb ik ze een linkje gegeven naar de pagina hier op mijn blog waar ik de bedrijven heb geplaatst die handelen in onderdelen van luchtgekoelde Volkswagens.


VW aircooled specialist weergeven op een grotere kaart

Via de volgende link kan je de avonturen van deze verslaggevers vinden:
WWW.AD.NL - Avonturen onderweg in Europa met een Volkswagen Busje

Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

Groeten
Marcel

Geen opmerkingen: