maandag 23 juni 2014

Volkswagen T2 opgeknapt bij Car SOS op National Geographic

Hallo allemaal,

Voor de amateur Roestorateur en klassieke auto liefhebber zijn er tal van mooie programma's op de Televisie. Voorheen keek ik vaak naar het programma van American Hotrod over de shop van Boyd Coddington op Discovery Channel en diverse andere programma's zoals Overhaulin'. Deze programma's zijn natuurlijk een groot gedeelte voor het "vermaak" maar vaak steek je er ook nog iets van op. Dingen waar je zelf ook tegen aan zou kunnen lopen tijdens de restauratie van je klassieker.

Ik weet niet of u bekend bent met het programma Wheeler Dealers? Een handelaar die auto's koopt tegen een spotprijs waar bijna nooit iets serieus defect aan is; hij heeft een handige vriend met een complete garage en een zee van tijd. En aan het eind van het programma verkoopt hij de auto met een beetje winst. Maar in alle gevallen vergeet hij het arbeidsloon van deze goede vriend door te rekenen in zijn verkoopprijs.

Van 2014-06-22 Car SOS

In het seizoen 2010 hebben ze ook een T2 onderhanden genomen. Uiteraard heb ik die uitzending met veel interesse gekeken en achteraf gezien heb ik best wat aan te merken op de werkzaamheden die ze hebben uitgevoerd, maar bovenal hoop ik altijd nog tegen zo'n vriend aan te lopen die op deze manier mijn bus onder handen wil nemen.

Sinds vorig jaar is er op National Geographic Channel een nieuw programma over het opknappen van klassiekers: Car SOS in dit programa draait het om het opknappen van auto's voor mensen die dit zelf niet meer kunnen.

Van 2014-06-22 Car SOS

Op donderdag 13 juni werd er een aflevering uitgezonden welke gewijd was aan het opknappen van een T2-Dormobile camper uit het jaar 1971. De camper was inderdaad in slechte staat, omdat hij al 17 jaar stil stond in een vochtige schuur. De remmen zaten vast, roest langs de dakrand, roest aan de portieren, vochtig en schimmelig interieur.

Van 2014-06-22 Car SOS
Van 2014-06-22 Car SOS
De camper in betere dagen.

Het bijzondere van deze camper is wel dat de eigenaar hem sinds bijna nieuw in bezit heeft. Toen hij hem kocht stond er maar zo'n 8000km op de teller en sinds die tijd heeft hij er veel mee gereden. Net als bij vele andere liefhebbers nu was de bus een deel van het gezin.

In de aflevering is te zien hoe ze de bus van binnen en van buiten weer opknappen. Hieronder een paar foto's welke ik gemaakt heb tijdens de uitzending.

Van 2014-06-22 Car SOS
Van 2014-06-22 Car SOS
Van 2014-06-22 Car SOS
Van 2014-06-22 Car SOS
Van 2014-06-22 Car SOS
Van 2014-06-22 Car SOS
Van 2014-06-22 Car SOS

Aan het eind van het programma geven ze de camper terug aan de eigenaar, welke zijn ogen haast niet kan geloven en erg geemotioneerd is bij het terug zien van zijn geliefde camper "Colise"

Van 2014-06-22 Car SOS
Van 2014-06-22 Car SOS
Van 2014-06-22 Car SOS

Natuurlijk werd er geheel in lijn met de traditie van dit programma een proefrit/proef kampeernacht gemaakt in een reeds gerestaureerde T2, welke hij van VolksMagic geleend heeft.

Van 2014-06-22 Car SOS

en als laatste nog een paar foto's welke ze lieten zien om uit te leggen wat een T2 is en waar hij voor werd gebruikt. "Zoals ze al zeggen een Hippiebus"

Van 2014-06-22 Car SOS
Van 2014-06-22 Car SOS
Van 2014-06-22 Car SOS

Ik ben het volledig eens met wat ze over een T2 te zeggen hebben. Het is geen bussie, ook geen camper maar het is een "way of living"
Als eigenaar en liefhebber van een T2 kan ik het gevoel niet omschrijven. Voor mij is het gewoon de perfecte klassieker en ik geniet van alle aspecten van onze eigen Briebelbus. Daarom ben ik gister (na zien van de herhaling) samen met mijn vrouw direct in ons bussie gesprongen om weer eens te genieten van het cruizen.

Mocht u vragen of opmerkingen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.
groeten
Marcel

Geen opmerkingen: