maandag 21 oktober 2013

Technische dag Remmen onderhoud




De VCT2 is de laatste 2 jaar flink aan de weg aan het timmeren qua technische evenementen, lezingen, sleuteldagen en dergelijke. Ik vind dit een waardevolle aanwinst van de club. Want op deze manier leer je je bus beter kennen en kan je onder begeleiding ook grotere/moeilijkere dingen aanpakken en daarmee je kennis vergroten.

Op 20 oktober hadden we Remmen onderhoud op het programma staan. Dit is voor mij interessant en dus heb ik mij voor deze dag opgegeven. Omdat ik sinds het thuis komen van de vakantie niet meer met de bus gereden had, vond ik dit een mooie gelegenheid om weer lekker te gaan pruttelen. Zo gezegd zo gedaan en na ruim een uur rijden stond ik voor de garage waar deze dag gepland stond.

In de garage waren Douwe met zijn zoon Jelle al aanwezig en ook een aantal voor mij nieuwe gezichten. Na de gebruikelijke koffie werd het tijd om ons naar de voorbeeld bus te begeven.

Van 2013 Remmenonderhoud VCT2

Van 2013 Remmenonderhoud VCT2

Douwe vertelde over de diverse aandachtspunten en wat belangrijk is om te doen bij het onderhoud van je remmen. Ik zal een korte opsomming geven:

Voorremmen T2 ->1972 met schijfremmen
- dikte van de remblokken
- randen van de remblokken mogen schuin worden afgeschuurd/gevijld dit voorkomt piepen van de remmen.
- De remblokken zijn verdeeld in 2 gedeeltes. Tussen deze gedeeltes zit een groef. Deze groef raakt vol met remstof, dus moet hij worden schoongemaakt.
- Hoever is de remschijf ingesleten, als het een voelbare rand is (dus groter dan 1mm) dan moet de schijf vervangen worden
- Probeer de ergste roestvorming van de rand van de schijf te verwijderen. door er bijv een oude schroevendraaier er tegen aan te houden.
- controleer hoe de remslangen eruit zien. Gezwollen? ->VERVANGEN
- Controleer ook de leidingen. Daar de remvloeistof erg hygroscopisch (trekt vocht aan) is krijg je snel roestvorming aan de leidingen.
- Advies is om de 2 jaar je remvloeistof te vervangen. En zorg er natuurlijk voor dat het niet over de lak van de auto gaat.
- Als de blokken uit de klauw verwijderd zijn kan de contactvlakken waar de remblokken overheen schuiven schoongeschraapt/geschuurd worden.
- Ook de de boven en onderkant van de remblokken moeten worden glad geschuurd.
- controleer hoe de rubbers rondom de remzuigers eruit zien. Als er scheurtjes/beschadigingen aan zitten. VERVANGEN
-Ook met een grote schroevendraaier controleren of de beide zuigers van elke klauw nog vrij heen en weer kan bewegen.

Aan de voorbeeld bus was niets bijzonders te zien en dus werd alles terug gemonteerd en begaven we ons naar de achterkant.

Van 2013 Remmenonderhoud VCT2


Achterremmen T2 1967 ->einde productie Trommelremmen
Op alle T2's zijn de achterremmen uitgevoerd als trommelremmen. De aandachtspunten van de achtertrommelremmen zijn grofweg gelijk aan die van de T2's tot 1972 aan de vooras, dus werden deze gelijk mee behandeld.

Om de achterremmen te controleren wees Douwe erop dat de trommels aardig vast kunnen zitten. Natuurlijk zit er remstof in die de ruimte opvult dus daardoor kunnen de trommels wel eens lastig los gaan. Het is zaak eerst de stelwieltjes in te draaien zodat de remvoeringen niet tegen de trommels aanzitten als je ze wilt verwijderen.

Daarna met een grote hamer rondom tegen de rand aanslaan (rand tussen de voorkant en de zijkanten) om de trommel te lossen.
Als de trommel eraf is, dan kan je alle draaipunten smeren. Douwe gaf het advies voorzichtig WD40 op die delen te spuiten zodat het erin kan dringen en daarna nog beetje normaal vet ertegen aan.
Als alles nog gangbaar is en de dikte van de voeringen nog acceptabel, kan je de voeringen grondig reinigen met remmenreiniger en kunnen de trommels weer dicht.
Zijn advies over het stellen van de remmen: stel met de trommel eraf de remmen op zodat je de trommel net over de voeringen heen kan schuiven. Dit voorkomt veel geklooi via het inspectie gaatje aan de achterkant.

Toen alles weer in elkaar zat was het tijd voor de koffie en mochten vrijwilligers hun bus op de brug zetten en zelf aan de slag gaan.

Van 2013 Remmenonderhoud VCT2

Ik had de bus toch mee, dus meteen maar eens kijken hoe de zaken bij onze Briebelbus eruit zien. Ik verwachtte niets schokkends, omdat ik de remmen recentelijk nog door de garage had laten nakijken/gangbaar gemaakt.
Dus rechts het wiel eraf; blokken uit de klauw gehaald, en geinspecteerd. Hier was niets te zien; alle rubbers waren heel, er zat nog voering op de blokken en ook de slangen waren nog netjes.

Snel de boel terug gezet en naar de linkerkant gegaan. Spullen uit elkaar en toen...... Een beschadiging aan het rubber van 1 van de zuigers. En... Daardoor kan er vocht in de zuiger dringen met roestvorming tot gevolg waardoor de remwerking nadelig wordt beinvloed.

Dus toen de remklauw eraf gehaald en op de werkbank verder met de werkzaamheden:

Remmen onderhoud deel 2; Remklauw revisie

Eerst hebben we de klauw gesplitst zodat we bij de zuigers konden.
Bij het splitsen kwamen we nog 2 rubber ringen tegen die als afdichting van de klauw fungeren.

Van 2013 Remmenonderhoud VCT2


Van 2013 Remmenonderhoud VCT2
Klauw in de werkbank en vervolgens met een grote tang op het randje van de zuiger om deze te verwijderen.

Van 2013 Remmenonderhoud VCT2
Van 2013 Remmenonderhoud VCT2
De zuiger rondom goed schoonmaken met remmenreiniger en papier. De zuiger mag je niet met schuurpapierbehandelen, omdat dit grote krassen maakt waardoor er weer vloeistof tussen de zuiger en het rubber door geperst kan worden en ook dat mag niet. Moet er toch wat vaste troep verwijderd worden; pak dan een scotschbrite sponsje. dit geeft geen diepe krassen.

Vervolgens ook de binnenkant van de cilinder schoongemaakt; nieuwe rubbers met remmenvet geplaatst en de cilinder kon weer terug geplaatst worden.
Van 2013 Remmenonderhoud VCT2
Van 2013 Remmenonderhoud VCT2

Toen de klauw inelkaar zat nog even de glijvlakken schoongemaakt en beetje vet aan gedaan.
Van 2013 Remmenonderhoud VCT2

Van 2013 Remmenonderhoud VCT2

De remschijf zonder remklauw; Deze ook nog snel schoongemaakt en de randen geschraapt.

Van 2013 Remmenonderhoud VCT2
Klauw terugplaatsen; remblokken erin; verende plaat ervoor; pennen erdoor en hij zit weer op z'n plek.

Ondertussen dat Douwe en ik met deze klauw revisie bezig waren, werd er ritmisch gebeukt op de remtrommels van de T2a welke ook op de brug was gereden. Hier hoefde niet zoveel aan te gebeuren, enkel het schoonmaken en gangbaar maken van de bewegende delen. Dus waren ze veel sneller klaar dan dat wij met de Briebelbus waren.

Van 2013 Remmenonderhoud VCT2
Van 2013 Remmenonderhoud VCT2

Toen de boel er onder zat hebben we snel een proefritje gemaakt om te kijken of alles naar behoren werkt. Ik wist het zelf niet helemaal zeker, dus Douwe heeft ook een stukje gereden en als laatste hebben we hem op de remmenbank gezet om te kijken.

Van 2013 Remmenonderhoud VCT2
Het eindoordeel: Remmen werken prima naar behoren. Wel kreeg ik het advies van Douwe om de rechter remklauw ook binnen afzienbare tijd te gaan reviseren.

Terugkijkend op deze dag kan ik niet anders concluderen dat het zeer leerzaam was en dat ik precies op tijd het kapotte rubber ontdekte.
Ik wil Douwe graag bedanken voor zijn interessante uitleg, en zijn hulp bij het reviseren van de remklauw.
Ook wil ik graag mijn mede klussers bedanken voor het maken van al deze foto's want ik kon het zelf niet omdat ik met de remklauw bezig was.

Tijdens de terugreis heb ik de remmen even goed getest en ik ben tevreden over de werking. Ik heb onderweg nog een leuke foto gemaakt.

Van 2013 Remmenonderhoud VCT2
Briebelbus meets Citroen HY

Groeten en tot de volgende update
Marcel

Geen opmerkingen: