zondag 8 september 2013

Vakantie 2013 Luxemburg

De zomer van 2013 gaat voor mij de boeken in als de beste zomer van de laatste 10 jaar. Die van 2006/2008/2009/2010 waren (gelukkig) tijdens onze vakantie prima, maar de periode dat we thuis waren was het telkens redelijk slecht weer. 2013 Was dan ook een grote uitzondering. Vanaf begin juli tot 8 september is het nagenoeg continue goed weer geweest.

Als het dan zulk lekker weer is, jeuken mijn handen om verder te klussen aan de bus, zodat die er optimaal bij staat voor onze vakantie. Maar ja, er zijn ook andere dingen die belangrijk zijn, zoals het onderhoud aan mijn huis, buitenom schilderen is nu eenmaal niet mijn hobby, maar als het zulk knap weer is kan ik het niet maken om het niet te doen.

En zo heb ik de hele zomer tegen de bus aangekeken en er weinig mee gedaan. Ja hij is 3 dagen voordat we weg gingen even naar de garage geweest om de remmen te laten nazien/gangbaar te maken; maar ik heb er voor de rest niet zoveel aan gedaan.

Op een gegeven moment werd het toch tijd om de vakantie plannen voor dit jaar door te nemen. Ik ben dan wel thuis, maar mijn vrouw werkt zich 3 slagen in het rond. Zij had wel een paar weekjes ontspanning verdiend. Wat doe je dan?

Ik hoef natuurlijk niet meer te vertellen dat het kamperen met de Briebelbus mij een groot gevoel van vrijheid geeft en dat dit voor mij de manier is waarop ik mijn vakantie graag vier en ook mijn vrouw vind het erg fijn om het ons bussie erop uit te trekken.

Mijn vrouw had als eisen de volgende dingen neergelegd; Ze wilde ergens naar toe waar ze:
- Leuk kon winkelen
- Wandelen
- ontspannen
- mooie omgeving.

Ik denk dan altijd aan landen als Oostenrijk, Frankrijk, Zuid Duitsland. Maar ik had dit jaar slechts 1 eis: Ivm met het beperkte budget, ergens met de bus naar toe, niet al te ver weg van huis waar de omgeving toch mooi is en veel te beleven is.

In 2004 en 2005 zijn wij in de Duitse Eifel geweest. Daardoor weten we dat die omgeving erg mooi is en... het is niet ver van huis. Ik wilde echter niet nog een keer naar dezelfde omgeving, dus hadden we hadden gekozen voor het gebied van de Duitse Eifel, Belgische Ardennen en Luxemburg.
De boekjes die we gehaald hadden waren al veel belovend en na een korte voorbereiding gingen we op pad.

Maandag 26 augustus Eerste etappe: Monschau in Duitsland. (slechts 30km ten zuiden van Aken)
Onderweg begon het weer steeds grijzer te worden en op het moment dat we in Monschau waren hing het om regen. Niet echt een fijn begin van de vakantie, maar je weet nooit wat het gaat worden. Dus nadat we de bus op de camping gezet hadden, de fiets gepakt en het stadje ingereden.

Van 2013 Vakantie

Het was een klein stadje met veel vakwerkhuisjes en touristenwinkeltjes. Erg leuk om even rond te kijken en wat te eten. En ja hoor.. Toen we een ijsje zaten te eten begon het te regenen en het is de rest van de dag niet meer gestopt.

Tijdens de voorbereidingen zagen wij dat de omgeving rondom Monschau erg mooi is en uitstekend geschikt is om wandelingen te maken. Mede daardoor zijn wij ook in Monschau terecht gekomen. echter we hadden nog geen wandeling op het oog en we vonden een wandelkaart van € 10,- nogal duur. Nu was ik mijzelf voor de vakantie aan het verdiepen in het wandelen dmv GPS en dus ging ik ook opzoek naar iets in de buurt van Monschau.

Op de camping gebruik gemaakt van de gratis wifi en daar vond ik bovenstaande wandeling van zo'n 7 kilometer. Omdat het beginpunt zich op loopafstand van onze camping bevond leek ons dit de uitgelezen manier om wat van de omgeving te bekijken.

Van 2013 Vakantie

Dus wandelschoenen aan en op pad.

Het was een mooie gevarieerde wandeling, die ons eerst een tijd lang langs een watertje voerde, daarna door de velden heen, en op een gegeven moment een paar smalle kruipdoor-sluipdoor paadjes. Wij werden dan ook aangenaam verrast door de variatie tijdens deze wandeling. Ook het wandelen met de GPS hebben wij hier als zeer positief ervaren. Normaal heb je een boekje mee waarin je wandeling beschreven staat. Echter je raakt toch gemakkelijk van de route af en je moet constant in het boekje of op de kaart kijken of je nog wel goed zit.

Een wandelschildje voor Monschau hebben we dan ook wel verdient.

Toen wij weer terug kwamen op de camping werden wij aangenaam verrast door onze nieuwe buren. De hele camping was bevolkt met moderne diepvrieskisten, caravans en tenten. Echter niet op ons veldje. Wij hadden gezelschap gekregen van zowel een Nederlandse T3, alswel van een Ford Transit uit 1968.

Wat ik erg leuk vond was dat de Ford Transit door de huidige eigenaren in 1968 nieuw gekocht is en sinds die tijd altijd in hun bezit is geweest. Ze hadden er zelf een kampeer interieur ingemaakt en ze gingen vaak met hun busje op pad. Natuurlijk hebben wij hun bus uitvoerig bekeken, en het was leuk om te zien hoe zij het kamperen daarmee doen.

Woendag 28 augustus Tweede etappe: Esch-sur-Sure (Luxemburg)
De volgende dag was het tijd om op te breken en verder te reizen. Luxemburg stond op het programma. Zoals je op de onderstaande foto kan zien is de toegangsweg naar de camping aan de linkerkant van het gebouw. Dit liep redelijk stijl, ook het stukje tussen het gebouw en onze bus door was behoorlijk steil. We hebben daar veel diepvrieskisten zien staan gassen om (achteruit) de heuvel op te gaan om de bocht anders aan te snijden.

Van 2013 Vakantie

Ik heb er zelf een hekel om de motor van de bus op z'n sodemieter te geven om vanuit stilstand met volle bepakking tegen een heuvel op te moeten rijden. Dus had ik gekeken of er niet een andere mogelijkheid was. Die was er. Als ik eerst rechtsom naar beneden ons veldje verliet en dan een lus om het veld maakte kon ik rustig rollend tegen de klim naar boven gaan. Leek mij ideaal.

Dus spullen ingeladen, aanhanger weer aangekoppeld en dus via het omweggetje naar het begin van de klim en alles leek goed te gaan. Natuurlijk kwam ik halverwege iemand tegen op de helling. Met de aanhanger achteruit rijden wordt het ook niet. Dus stond ik nog op de helling stil en moest ik de motor op z'n donder geven om vanuit stilstand die 1700kg vooruit te trekken. Het lukt, maar ik wordt er niet blij van.

Na de klim gingen we linksaf en na zo'n 100mtr moest ik al rechtsaf. Terwijl ik de bocht naar rechts maak komt er van links uit het niets een fietser vandaan. Ook weer zoiets. Enfin, de fietser (zonder schade) achter ons gelaten en onze weg vervolgt.

Die Belgen hebben er trouwens een handje van: Ze breken de hoofdweg open midden in het dorp; ze planten een bord neer en sturen je vervolgens via een smal straatje een kant op die je totaal niet op wilt. En natuurlijk... Ook dat gaat steil omhoog; je komt tegenliggers tegen en.... Je mag weer vanuit stilstand 1700kg in beweging zetten. Dat was dus 2x binnen een uur.

Na dit intermezzo vond ik al snel een straat die mij weer de juiste kant op kon brengen en zo vervolgden wij onze weg. We wilden vanuit Monschau naar Esch-sur-Sure rijden in Luxemburg, maar dat moest dan wel via binnenwegen. Om de afstand hoefden we het ook niet te laten.

Van 2013 Vakantie
In het boekje van de ANWB "Luxemburg actief en anders" ISBN: 978-90-18-03124-4 staan allerlei soorten dag bestedingen; wandeltochten, fietstochten, bezienswaardigheden en autoroutes.

Een van deze routes begon bij de grens Belgie Luxemburg, ter hoogte van Weiswampach en voert dan via een omweg naar Wiltz. Iets ten zuiden van Wiltz ligt Esch-sur-Sure. Dus met het ANWB boekje op schoot vervolgden wij onze weg.

De autoroute was af en toe moeilijk te volgen, omdat we een summiere omschrijving hadden in het boekje, maar in combinatie met de wegenkaart en ons gezond verstand kwamen we een heel eind.

Het boekje beschreef een bezienswaardigheid in een klein gehuchtje genaamd Hachiville. Ik citeer uit het boekje: "Hachiville is een doorpje dat door weinig mensen bezocht zou worden, als het niet een an ee grootste kunstschatten van Luxemburg in huis had.: het van de 16e eeuw daterende en in Brabantse stijl uitevoerde altaar van Hachiville"
Omdat de route er langs voerde, vonden wij het leuk om even naar binnen te lopen en het altaar te bewonderen.

Erg leuk om even te bewonderen. Nadat we bij de bus een broodje gegeten vervolgden we onze reis. En rond 16:00 kwamen we aan op de camping in Esch-sur-Sure. Snel plekje uitgezocht, bus neergezet en heerlijk zitten relaxen.

Had ik al verteld dat het weer sinds de 2e dag behoorlijk was bijgetrokken? We hadden in iedergeval prima weer. En zittend voor de bus konden we dan ook heerlijk genieten van een Belgisch Kriek biertje en het zonnetje.

Esch-sur-Sure is voor veel Luxemburgers het mooiste plaatsje van het land. Het ligt er inderdaad mooi bij, maar in het dorpje bent u vast snel uitgekeken; aldus het boekje van de ANWB. Wel staat er als extra opmerking bij, de Natuur bepaald voor driekwart de charme. Het dorpje is in feite een volgebouwde rots in een meander van de rivier Sure.

Van de natuur moeten wij het hebben en er is een groot meer. Kunnen we daar iets leuks doen? We pakten de fiets en gingen op pad. We waren binnen 5 minuten al in het dorpje, maar dat leek ons iets voor de terugweg. Dus trapten we verder tegen de berg op. We kwamen al hijgend en puffend aan bij de grote stuwdam. Hier was weinig te zien, want de watersporters mochten niet in de buurt komen van de stuwdam, omdat dit ook een drinkwater voorziening is.

Dus snel verder gefietst. We hebben een aardige tocht gemaakt, maar vonden niet iets wat echt de moeite waard was om heen te fietsen en we begonnen ook aardig ver van de camping verwijderd te raken. Nu is dat niet echt een groot probleem. enkel.. Je moet ook weer terug en op de fiets in de heuvels is het al gauw te ver.

Op de terugweg stond vlakbij de stuwdam een Belgisch Kevertje geparkeerd. Natuurlijk een plaatje van geschoten.

Van 2013 Vakantie

Ook waren er veel brommerrijders te zien.

Eenmaal terug in Esch-sur-Sure hebben we de fiets geparkeerd, een kleine kringloopwinkel/stal bekeken en een rondje door het dorpje gemaakt.

Vanaf de ruines van het kasteel bovenop de berg had je een mooi uitzicht over het dorpje. En inderdaad, de text in het ANWB boekje klopte hier prima. volgebouwde rots, waar je snel uitgekeken ben. Maar het nam niet weg dat we het leuk vonden om er even rond te kijken.

Terug op de camping hebben we direct de wandelschoenen aangetrokken, want we zagen een wandelpaadje achter de camping omhoog lopen. Dit moesten we natuurlijk even verkennen. Na en stuk klimmen konden we tussen de bomen precies ons Briebelbusje zien staan op de camping.
Van 2013 Vakantie

En na nog een stukje verder zagen we de resten van wat eens een huisje/gebouw moest zijn geweest.

We vonden de wandeling erg leuk. Maar we zaten wel met een dilemma, want in deze omgeving vonden we niet erg veel te zien. Het was prima om beetje te relaxen bij de bus. Maar toch.. Dus besloten we de volgende dag verder te rijden.

Vrijdag 30 augustus Etappe 3: Berdorf in regio klein Zwitserland
Het hoofddoel van onze reis was een streek in Luxemburg die men klein Zwitserland noemt. Een omgeving, ideaal voor het maken van wandelingen maar ook om te kunnen klimmen tegen rotswanden.
Via een mooie route met onderweg een stop in Ettelbruck reden we naar Berdorf. Onderweg zagen we nog een Kever staan. Die hebben we ook op de foto gezet en even een visite kaartje onder de ruitenwisser achtergelaten. Helaas de eigenaar niet gezien.

Van 2013 Vakantie
De Kever had alle bekende attributen en accesoires erbij.

Het weer was al dagen erg goed, dus even een plekje in de schaduw gezocht om te rusten. En zo kwamen wij weer rond 16:00 op de volgende camping. Toen we aankwamen werd ons verteld dat er nog nog plaatsen vrij waren, maar dat er wel veel reserveringen waren. Dit vonden wij eigenlijk best vreemd, omdat we op alle vorige campings zonder problemen terecht konden.

De camping had extra faciliteiten in de vorm van bijzondere trekkershutjes. Ik had deze vorm nog niet eerder gezien en ik vond ze erg leuk. Meer info zie de website van Camping Martbusch in Berdorf

Van 2013 Vakantie

Natuurlijk hadden wij zo'n hutje niet nodig, maar we vonden het wel leuk als uitzicht, dus zochten we een plekje daar vlakbij. Bus uitgepakt, hangmat opgehangen en klaar.

Die avond bleef het lang onrustig. Tot middernacht bleven er auto's komen en de volgende dag was het om ons heen afgeladen vol. Wij dachten dat het allemaal "groepsreizen" waren, maar dit klopte deels.

Bij de receptie van de camping vonden we diverse folders met informatie van bezienswaardigheden en evenementen in de buurt. 1 van de folders beschreef een wandeling van 5km die vanaf de camping vertrok en gezien de beschrijving leek deze ons leuk als "opwarmer" voor de wandelingen die we hadden gekozen uit ons ANWB boekje.

Van 2013 Vakantie
De wandelschoenen aangetrokken, de rugzak ingepakt en de wandelstok ter hand genomen. Op naar het avontuur.

Na 250m gelopen te hebben zagen we dat deze wandeling heel speciaal kon zijn, omdat we direct door een kloof moesten afdalen.Met de naam Teufelsinsel
Nadat we een stuk gewandeld hadden langs de rotsformaties en door de natuur hoorden we veel stemmen van mensen. Wat bleek; we kwamen langs het gebied waar het vrij klimmen was toegestaan. Dit alles was op loopafstand van onze camping. Nu snapten we dus ook waarom de camping zo druk bevolkt was. In het weekend wordt elke meter van de wand gebruikt om te klimmen.

Van 2013 Vakantie
We hebben daar een tijd lang gefacineerd staan kijken en eerlijk gezegd jeukten mijn handen om het ook eens te proberen. Maar goed, zonder ervaring/ongeoefend en met niet de juiste kleren aan is het geen verstandig plan. Dus het advies is om eerst de klimhallen in Nederland onveilig te maken, dan terug te komen en het eens te gaan proberen. Weer iets voor op de lijst met dingen die wij leuk vinden om te doen.

We vervolgden onze weg, deze voerde ons ook over de top van de klimwanden en dus konden we naar benenden kijken naar de verrichtingen van de klimmers.

Wij zelf hadden ook nog wat te klimmen; via een ladder afdalen door een smalle kloof. Het was zo smal dat je de tas niet op de rug kon houden.
Van 2013 Vakantie

En nadat we moe en voldaan terug waren op de camping hebben we genoten van een heerlijke maaltijd en een prima nachtrust.
Zondag 1 september, oldtimerdag Lasauvage.
Een ander foldertje stipte een oldtimerdag aan, in een plaatsje wat aan de andere kant van het land lag. Echter het land is zo klein, dat we dit geen bezwaar vonden om dit met een bezoek te vereeren. Vooral ook, omdat het in een gebied was waar vroeger aan mijnbouw gedaan was en je een bezoek kon brengen aan het rijdend materieel wat nog steeds voor toeristen actief is.

Toen wij onderweg even een stop maakten stond daar toevallig een spijlbus op de parkeerplaats. Dat vonden we heel toevallig, vooral omdat ze niet onderweg waren naar die oldtimershow.

Van 2013 Vakantie
Bij aankomst werden we met open armen ontvangen. We kregen zelfs een compleet welkomstpakket bestaande uit een "rally schildje" van het evenement; een pot Nutella, een Kinderbuenoreepje en een Icetea dingetje. We vonden het erg leuk dat onze komst gewaardeerd werd. Ook vonden we het welkomspakket erg leuk, want in Nederland krijg je meestal niets bij een oldtimershow.

We hebben er veel foto's gemaakt; hieronder een greep uit dit alles:

Als uw duits goed is, is via deze link nog een verslag van het oldtimer treffen te lezen, met de Briebelbus op een aantal foto's. L'essentiel online Oldtimer treffen in Lasauvage
Na ongeveer een uur rondgelopen te hebben vonden wij het tijd om verder te gaan en te kijken wat er precies te zien was over de mijnenbouw.
Er reden treintjes door een tunnel door de hevel heen, aan de andere kant kon je nog een paar stukjes met een treintje mee. En toen we weer terug bij het beginpunt waren konen we nog een paar oude werkloodsen bekijken. Al met al erg leuk om te zien. Ook de entree was niet duur. Ik geloof dat we voor €5,- per persoon alles mochten bekijken en doen.

Maandag 2 september: De Topatractie Klein Zwitserland' wandeling 12km +/- 3 uur.
Van 2013 Vakantie
"Deze wandeling door Klein Zwitserland is een van de populairste van Luxemburg en gaandeweg zult u begrijpen waarom. Het woord schitterend is hier zeker op zijn plaats. Heeft u last van claustrofobie dan moet u uw paden met zorg kiezen, want sommige doorgangen zijn adembenemend smal" aldus de ANWB gids.
Met deze hoog gespannen verwachting begonnen wij aan deze wandeling. Het was schitterend weer en wat dat betreft zou het de hele dag zo blijven. Helaas was sinds de aankomst op de camping in Berdorf mijn iPhone nogal nukkig en wilde hij mijn GPS locatie niet meer correct weergeven. Heel frustrerend, want ik ging er helemaal vanuit dat ik deze kon raadplegen, net als tijdens de wandeling in Monschau. Maar met de omschrijving in het boekje en een gedetailleerde wandelkaart van de omgeving durfden wij ook dit avontuur aan te gaan.
Omdat de wandeling rondom Berdorf zeer mooi was, zaten wij voor vandaag al grapjes te maken dat deze "Topattractie" alleen maar kon tegenvallen. Okay. ook hier waren rotswanden te zien, maar het was veel minder smal en spectaculair dan rondom Berdorf. Ook liepen we een gedeelte van de wandeling parallel aan een autoweg, welke 100m van ons af lag. Rond de lunch kwamen we bij een bruggetje met een waterval daaronder. De Schiessentumpel. Deze was speciaal voor toeristen aangelegd, die het met eigen auto weten te vinden. (aldus de ANWB gids)
Van 2013 Vakantie
Op een grote rots voor de waterval hebben wij, zittend in het zonnetje onze lunch genuttigd. En daarna begon de "ellende". Nou ja ellende; aan de hand van de omschrijving in het boekje konden we de juiste route niet goed meer vinden, met als gevolg dat we eerst de verkeerde kant op liepen. Dus terug naar de brug met de waterval en de andere kant op. Dat was wel goed, maar het leek haaks te staan op de routebeschrijving. Toen stonden we voor een keuze van wandelpaden.
- Beneden langs
- Boven langs

De wandelkaart bestuderend en vergeleken met het ANWB boekje leek het alsof we het pad "bovenlangs" moesten volgen. Wat ik echter niet uit de tekst kon opmaken hoe ver dit precies zou zijn. Uiteindelijk kwamen we weer compleet op het juiste spoor uit, maar ik had hier wel het gevoel dat we een stuk hadden omgelopen.
Van 2013 Vakantie
Deze wandeling was volgens de beschrijving 12km en zo'n 3 uur. Maar als je er vanuit ga dat je met een snelheid van 3km per uur kan lopen heb je dus al 4 uur nodig om de wandeling af te ronden. En dat is dan bij gunstige omstandigheden.
Aan het eind van de route zouden we een uitzichtpunt krijgen. Een trappetje wees die kant ook op. Ik was niet van plan om tegen het trappetje op te klimmen, als ik weer via dezelfde weg moest afdalen. Wat mij betreft was de wandeling lang genoeg geweest. Karin was wel nieuwsgierig naar dat uitzicht en beklom de trap. Na een paar minuten was ze weer beneden. Wat bleek, geen uitzichtpunt te bekennen enkel een parkeerplaats en een camping.

Dus we stonden voor de keuze: via die kant het dorp inlopen of de route afmaken via de normale weg. Keuze was snel gemaakt. Ik raapte mijzelf bij elkaar en slenterde de trap op. We staken de parkeerplaats over liepen het dorp en stonden binnen 5 minuten op het beginpunt van de tocht.

Als ik er op terug kijk vind ik dat deze wandeling de verwachtingen niet waar heeft gemaakt en dat de ANWB gids dit veel te veel heft opgehemelt. Maar we hebben de hele wandeling (inclusief 5km extra) gemaakt en dus ook hier weer een schildje verdient.

Van 2013 Vakantie

Dinsdag 3 september: Autoroute door Klein Zwitserland.
Van de wandeling van de vorige dag was ik lichamelijk aardig uitgeput en ik voelde me dan ook niet klaar om de dag erna meteen weer een wandeling te maken. Dus een rustig dagje ervan gemaakt; eerst Boodschapjes halen en winkelen in Echternach.

Daarna een rondtocht door de omgeving gemaakt met ons Briebelbusje. Ook deze autotocht maakten we weer aan de hand van de omschrijvingen in het ANWB boekje. Het ging niet helemaal perfect, maar we hebben de weg er aardig kunnen vinden. Onderweg natuurlijk gestopt om een paar foto's te maken. Van de omgeving maar ook van ons Busje.

Woensdag 4 september: Kanotocht over de Sure
We hadden al veel dingen van ons lijstje gedaan en de vakantiedagen vlogen voorbij. Wat we nog niet gedaan hadden was Kanoen. Ook dat is in de omgeving van Berdorf te doen. In Wallendorf kan je een kano huren en vanaf daar peddel je naar Echternach. Een route van ongeveer 18km. Het was ook vandaag weer prachtig zomers weer en lekker warm, voor ons het uitgelezen moment om in de kano te stappen en van het water te genieten en zo geschiedde.

De rollen zijn bij ons eerlijk verdeeld. Ik mag sturen in de bus, dus Karin mag sturen in de Kano. Het was te merken dat ze dit eerder gedaan heeft, want ze stuurde ons prima tussen alle obstakels door. Daardoor had ik tijd om foto's te maken en de omgeving te filmen.
We zijn zonder problemen aangekomen op onze eindbestemming. Ik heb een leuke kanotocht gehad en voor mij is het dan ook best voor herhaling vatbaar.

Donderdag 5 september: Winkelen in Luxemburg stad.
Als je in Luxemburg bent, mag een bezoekje aan de hoofdstad van het land niet ontbreken. Dus gingen ook wij naar Luxemburg stad. Vanaf Berdorf ging een directe busverbinding naar Luxemburg. Na ongeveer een uurtje met de bus waren we er al. Natuurlijk zijn er leuke dingen te zien, maar toch.. Ik denk dat wij niet helemaal op de juiste plek aan het zoeken waren, want we zagen enkel de dure luxe winkels met merken als Armani, Gucci, Prada en Louis Vuitton. Tja, dat valt ver buiten ons budget en trouwens wat moet ik met die schmuck

Van 2013 Vakantie
Gelukkig was er in de stad wel voldoende vertier en vermaak. Wat deze heren hier lieten zien vond ik heel bijzonder. Ondanks dat er waarschijnlijk wel een constructie verwerkt zit die ze ondersteunt. Ook zagen we in een winkelcentrum nog een T2 busje staan. Deze was afkomstig uit de collectie van de Nationale Post service van Luxemburg.

Vrijdag 6 september: Wandeling langs de Aesbaach
We hadden nog 1 laatste wandeling op de agenda staan. Ik was weer voldoende hersteld en ik voel me fit, dus vandaag nog een wandeling van zo'n 12km. Deze wandeling start officieel in Echternach; voert je langs een heuvelrug in de richting van Berdorf om daarna via een andere heuvelrug weer naar Echternach terug te brengen. We zagen het niet zitten om eerst met eigen vervoer of met het openbaar vervoer naar Echternach te reizen, dus pakten wij onze spullen achterop de fiets en reden naar het "keerpunt" in de wandeling. Dit lag op zo'n 3km fietsen van onze camping.

In tegenstelling tot de vorige wandeling deed mijn GPS systeem het hier weer perfect. Dus we konden vrij ontspannen wandelen; de markeringen langs het pad aanhouden en af en toe met de GPS controleren of we nog het juiste pad volgden. Dit maakte de wandeling voor ons en stuk prettiger, omdat we zo ook vrij duidelijk konden bepalen hoever we op de route gevorderd waren. Daarnaast vonden wij deze wandeling veel leuker dan de "Top attractie". Bij deze wandeling was er meer variatie in het landschap; de rotswanden en de kloven waren veel steiler en smaller en het bos was meer gevarieerd. Al met al een prachtige wandeling om te maken en onze vakantie mee af te sluiten.

Via Sportstracker konden we een overzichtje maken van de route zoals we die daadwerkelijk gelopen hebben. Die houdt de coordinaten bij en verbind de punten. Dus krijg je in dit geval een rondje dat bijna gelijk is aan de oorspronkelijke route.

Van 2013 Vakantie
Ook de tijd die we er over gedaan hadden was goed te noemen. Kort om: Missie geslaagd en weer een schildje verdiend.

Nadat we die middag nog lekker in de hangmat hadden gelegen en van onze avondmaaltijd hadden genoten, maakte we nog even tijd om naar de zonsondergang te kijken en daarmee de laatste vakantie dag te besluiten....
... Nou ja besluiten. Het bleef nog lang onrustig op de camping want net als een week eerder was het op de camping weer een drukte van belang en bleven de mensen aan komen rijden tot midden in de nacht. Zij wilden dat weekend gaan klimmen. Dus mocht je een klimmer zijn en naar Berdorf willen gaan; kies een doordeweekse dag. Dan is het er het rustigste.

Voor ons was het tijd geworden om ons op te maken voor de terugreis naar huis. Op het moment dat wij klaar waren met inpakken en gereed stonden voor vertrek was het ook gedaan met het mooie weer. De eerste regenspetters herinnerden ons er aan dat we weer naar huis moesten.
We reden via een mooie proviciale weg langs Vianden naar Weiswampach om daar nog een laatste keer goedkoop te tanken en verder door te rijden naar huis.

Wat we erg grappig vinden is dat je in Luxemburg tabak kan kopen in emmers waar ze in Nederland muurverf en popcorn verkopen.

Van 2013 Vakantie

Tja de tabaksprijzen zijn in Luxemburg een stuk voordeliger dan in Nederland. Dit geldt overigens ook voor de benzine. In Nederland betaal je zo'n €1,77 voor een liter Euro 95, terwijl die zelfde liter bij een grote oliemaatschapij in Luxemburg slechts €1,36 kost. Ik zat er nog over te denken om 50 liter extra mee te nemen. Wat dan algauw zo'n €20,- scheelt. Maar zoveel jerrycans had ik niet bij me.
Ik wil graag besluiten met op te merken dat Luxemburg als land meer te bieden heeft dan enkel maar de goedkope sigaretten en het goedkoop tanken onderweg naar de Cote d'Azur. Ik ben dan ook erg gecharmeerd geraakt van Klein-Zwisterland en ik sluit niet uit dat wij hier nog ene keer met ons busje terug gaan komen.

Ow ja, ik vergeet haast te vertellen dat het kamperen in ons busje na al die jaren nog steeds bevalt en dat het een continue proces is om alles te optimaliseren en zo effectief mogelijk gebruik te maken van de ruimte die ik heb. Waar ik me op dit moment aan stoor is dat we 's-avonds nog steeds rommel van achter naar voor door de bus verplaatsen.
Daarnaast vind ik de kledingkast niet handig.(het is een gat waar je een stapel spullen in kan dumpen, en waarin je dus moet graven als je iets nodig heb.)

Verdere reparatie/verbeterpunten:
- De deuropener van de rechtercabine deur is gebroken. (onderdeel is onderweg)
- Ruitenwissers zijn op de terugweg naar huis kapot gegaan.
- Lade maken in het kastje van het keukenblok.
- De roest..... zucht.......
Ik hoop dat we alles weer in orde kunnen maken voor de APK volgend jaar.
- De aanhanger her inrichten. We nemen spullen mee die we niet gebruiken.

De "Busjes score" van deze vakantie:
- T1 = 2 stuks
- T2 = 5 stuks

Groeten en tot de volgende update