maandag 9 juli 2012

Hippiefestival 2012

Van hippiefestival 2012

1 weekend staat elk jaar genoteerd in de agenda: Het Hippiefestival in Gorinchem. Natuurlijk is ook hier weer uitgebreid over gesproken op het VCT-2 forum.

Omdat ik vond dat ik vorig jaar niet zo'n mooi plekkie had besloot ik dit keer extra vroeg te vertrekken en zo een mooie plek te bemachtigen. Daardoor kwam ik al veel te vroeg aan; ik was al om 15:30 aanwezig, maar de organisatie was onverbiddelijk: "Wachten tot 17:00 dan mag je pas het veld op" werd er gezegd.

Ik was niet de enige die er zo vroeg was; zo reed ik al vlak achter Frans aan en stonden Ko de Fries en Guidddo al te wachten op de parkeerplaats. Dus zo konden we gezellig kletsend de tijd doden. Geen probleem, de tijd vloog.

Toen we toegelaten werden tot het veld kon ik inderdaad een prachtig plekkie uitzoeken; ik kon vanaf mijn stoel ( onder de luifel ) op het buitenpodium kijken en zo van het festival genieten. Echt de ideale omstandigheden.

Vrijdag was er pas vanaf 21:00 uur muziek op het festival, maar dan wel binnen in de tent. Daar had ik niet echt zin in, ik zat lekker buiten voor de bus te relaxen en de muziek konden we ook daar prima verstaan.

Nou ja, ik kan er nog veel over vertellen wat er allemaal te zien is, maar dat wat de site van het festival zelf schrijft is veel pakkender:

Het is lente. De zon schijnt en we krijgen zin in de zomer en in festivals. Pinkpop, Dunya, North Sea Jazz, Lowlands. En sinds 2007 hoort daar ook het Hippiefestival in Gorinchem bij. Jaaha, het hoort in dat rijtje thuis. Niet qua grootte. Integendeel. het is misschien wel het kleinste festival in het lijstje. Het past precies op twee grasvelden langs de Merwede. Een festival op postzegelformaat. Maar de sfeer is indrukwekkend en het maakt misschien wel meer indruk dan de grote festivals.

Iedereen die wel eens op het Hippiefestival is geweest, weet wat ik bedoel. Het is een gevoel dat iedereen herkent. Het gekriebel in de buik, het gefluister door de stad. Het is een gevoel dat zich misschien het best laat omschrijven als ´buiten spelen´. Het is het grote gevoel van twee dagen niets moeten. We nemen een kleedje, een flesje water en een boterham, zonnebrand, sigaretten en een voetbal mee en je bent klaar voor het festival.

We komen voor het niets hoeven. We komen ook voor het uitzicht, of voor de muziek, maar boven alles komen we voor elkaar.......De mensen komen voor elkaar. Er is geen enkel festival waar mensen zo ongedwongen samen komen. Letterlijk alle generaties , geloofs- en levensovertuigingen komen een kijkje nemen. Je moet niet vreemd opkijken als een klein ventje met een vlieger je bier per ongeluk uit je hand stoot. Of dat er een flowerpowermeid op schoot gaat zitten bij die kakkineus uitziende ouwe heer. Wij willen bij elkaar zijn. Wij vinden het fijn bij elkaar. Wij willen samen dansen. De grote dikke dame met de kleine stoere knul. De blinde man met de bloedmooie meid. Wij zien elkaar toch wel. En iedereen is lief. Het klinkt zo cliché, maar het is waar.

Dus, kom je ook mee buiten spelen?

En neem je zwemspullen mee!

Tot ziens op 6, 7 en 8 juli!

Aldus Angela Damhuis.
Nou ja in iedergeval ik heb weer een schitterend weekend gehad. Hieronder een selectie van de foto's die ik gemaakt heb.

Van hippiefestival 2012


Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012
Van hippiefestival 2012


Het weer tijdens het hippiefestival:
- Vrijdag, klein buitje toen we net het veld op mochten ( 5 minuten ) - zaterdag: pas 's-avonds een buitje - zondag: Regen; met af en toe opklaringen. Dit bleef zo tot wij rond 17:00 huiswaarts gingen.

Ik kan weer terug kijken naar een zeer geslaagd festival, ik heb het uitstekend naar mijn zin gehad en ik hoop dat ik ook volgend jaar weer van de partij kan zijn.

groeten en tot de volgende update
Marcel

Geen opmerkingen: