vrijdag 1 juni 2012

Klusmeeting Hillegom 19 mei 2012

Via het VCT-2 forum had ik kennis genomen van een spontaan iniatief. Een aantal mensen hadden voor de APK wat werkzaamheden te verrichten aan hun bussie.

In Hillegom is in maart dit jaar een doehetzelf garage begonnen. Omdat er veel ruimte is en de organisator al eerder her was geweest, leek hem dit de juiste plek om te gaan sleutelen aan de busjes

zelfsleutel garage

Omdat de Briebelbus ook binnenkort weer APK gekeurd moet worden ( het is onderhand alweer 2 jaar geleden ) leek het mij een goed idee om mij hier ook voor aan te melden.

Ik had het idee om de bus een Pre-APK check te geven zodat ik weet wat er moet gebeuren om weer door de APK te komen. En zo ging ik die ochtend al heel vroeg op pad. Ik had met een paar mensen afgesproken om samen daar naar toe te rijden en zo reed ik vanaf Hoorn met Kees naar Zaandam waar Fred al stond te wachten. Als laatste haakte Bas aan op de A4, vlak voor de afslag Hillegom.

Van klusmeeting 19-mei-2012
Van klusmeeting 19-mei-2012
En zo reden wij rond 8:00 met 4 bussen de zelfsleutel garage binnen. Na de koffie hebben we de boel geinstalleerd en kon een ieder gaan beginnen met zijn klussen.
Van klusmeeting 19-mei-2012

Ik zelf had naast de APK pre-check ook het inbouwen van een electronische ontsteking ( lees pertronix contactpuntjes vervanger ) op de to-do list staan.

Ik heb nu een paar keer ervaren dat het correct afstellen van de ontsteking toch nog niet zo gemakkelijk is en doordat de contactpuntjes aan slijtage onderhevig zijn leek het mij zaak deze te vervangen voor een systeem wat niet aan slijtage onderhevig is.
En zo gezegd zo gedaan. De ontsteking uit de bus gehaald; het contactpuntjes verwijderd; de pertronix erin gezet en de boel afgesteld. Meteen een nieuwe rotor geplaatst en een nieuwe overslag kapje in de verdeler gestopt. Een klusje wat goed zelf te doen is.

Van klusmeeting 19-mei-2012

Van klusmeeting 19-mei-2012


Na de middag was de Briebelbus aan de beurt om de brug op te gaan voor APK inspectie. Tijdens deze check kwamen er toch weer wat dingen aan het licht.

- De achterremmen moesten worden gesteld omdat ze beetje aanliepen.
- Remleidingen die putjes vertoonden
- Voorwiel lagers waar speling op zat
- Voorbanden scheef afgesleten, dus probleem met uitlijnen.
- en vooral veel roest rondom :(

De linker achterrem viel te stellen / rechts achter totaal niet, alles zat zo vast als een huis. dus hier moet de garage binnenkort even naar kijken.

De voorwiellagers heb ik betrekkelijk eenvoudig kunnen stellen
De remleidingen waren snel te fixen, want de putjes waren redelijk oppervlakkig. Dus schuurpapiertje beetje tectyl en geregeld.

Van klusmeeting 19-mei-2012

Van klusmeeting 19-mei-2012
Crowded with busses :)

Ik was daar natuurlijk niet als enige aan het sleutelen; hieronder nog een paar foto's welke ik gemaakt heb.

Van klusmeeting 19-mei-2012

Van klusmeeting 19-mei-2012

Van klusmeeting 19-mei-2012

Van klusmeeting 19-mei-2012

Van klusmeeting 19-mei-2012

Van klusmeeting 19-mei-2012

En zo blijven er toch nog wel wat dingen te doen voor de keuring. Ik heb mezelf al voorbereid op een dure grap :( tja 2 nieuwe banden/ uitlijnen en een uurtje klussen voor de remmen zal al met al toch wel in de papieren gaan lopen en dan heb ik het nog niet eens over roestoratie.
Kwam dat schip met geld nou maar eens gauw :( Al met al kan ik terug kijken op een nuttige en leuke dag, nu maar hopen dat de APK straks in 1x goed gaat. Ow ja; de foto's waarop ik zelf sta heb ik ( zonder toestemming te hebben gevraagd ) gejat van Kees / Hans / Max

Geen opmerkingen: