woensdag 22 februari 2012

Aanpassen van het pechlampje

Zo lieve lezers en lezeressen, hierbij weer een nieuwe update van mijn blog.

Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik in het verleden al een aantal aanpassingen gedaan aan de bus. Uitgangspunt; ouderwest van buiten; moderne techniek van binnen.

Deze trend heb ik dan ook voortgezet in een nieuw projectje. Tijdens het Keverwinterfestijn 2011 had ik een mooie ouderwetse pechlantaarn gekocht.

Van pechlampje


Natuurlijk werkt deze met ouderwetse techniek; een gloeilampje en een enorm batterij pack om een en ander te voeden.

Tegenwoordig kun je allerlei mooie zaklampen /schijnwerpers kopen met LED verlichting. De onderstaande kocht ik voor zo'n 7 euro bij Action.

Van pechlampje


Ideaal, deze verbruiken veel minder stroom. Zo zat ik te denken: "hoe kan ik een en ander weer combineren?"
1: sloop de LED schijnwerper en trek het element eruit; dit heb ik met hotglue in de ouderwetse schijnwerper geplakt.

Van pechlampje


2: Daar deze veel minder stroom verbruikt heb ik een verloopje gemaakt zodat de batterijhouder van de schijnwerper in die van de pechlamp past.

Van pechlampje


Van pechlampje


En zo ziet de batterijhouder er dan uiteindelijk uit.

Van pechlampje


De pechlamp heeft 2 functies;
- schijnwerper
- gevarenlampje

Natuurlijk moest ook het gevarenlampje weer werken. Ook daar heb ik iets van de action voor op geoffert; een zaklampje van ongeveer 2 euro.

Het lamp element heb ik eruit gehaad, de reflector omgedraaid als steuntje en een en ander met hotglue gefixt. Zo ziet het er dan uit:

Van pechlampje


En nadat alles gesoldeerd, nagelopen en schoongemaakt is, hieronder het eindresultaat.

Van pechlampje


Ik vind hem erg mooi; zo zie je wat je voor ongeveer een tientje handel en wat hobby/ freubel werk kan maken.

groeten
Marcel

Geen opmerkingen: