zaterdag 26 januari 2008

Spruitstuk voorverwarmings kanaal

Het Spruitstuk voorverwarmings kanaal is een onderdeel dat er voorzorg dat het brandbaar mengsel wordt voorverwarmt. Dit gebeurt doordat hij aan beide zijdes zit aangesloten op de uitlaat.

Simpel gezegd. De carburateur staat op de inlaat poort ( een T stuk buis ) en het voorverwarmings kanaal zit daar als losse buis onder vast.



Doordat dit voorverwarmingskanaal door de uitlaat gassen wordt opgewarmt wordt het brandbaar mengsel inductief een beetje warm gemaakt. Als dit systeem niet goed functioneert bestaat de mogelijkheid dat je carburateur bevriest en je bus dus uitvalt.

Ik dit van binnen schoongemaakt door Remmenreiniger er in te spuiten en met een gootsteen ontstopper veer doorprikken van beide zijdes. Nadat ik dit een paar keer gedaan had kon ik er behoorlijk veel drek uit laten lopen.



Uiteindelijk had ik het gevoel dat het kanaal van binnen weer schoon moest zijn. Ik zette de knijper van de fietspomp aan de ene kant van de buis en voelde dat er een stevige luchtstroom aan de andere kant uitkwam.

aangezien de Remmenreiniger een zeer brandbaar en vluchtige stof is vermoedde ik dat er nog wel wat resten inzaten. En dus pakte ik een aansteker en stak het andere gedeelte van de buis aan. Een vlam begon hier rustig te branden. Toen ik met de fietspomp er een luchtstroom in maakte zag ik dat mijn vlam ongeveer een halve meter groot werd.

Ik kon niet laten om hier een klein filmpje van te maken. ( je kan hem downloaden via de volgende link)

Filmpje

De werking van het voorverwarmingskanaal was hier mee bevestigd en daar was ik zeer tevreden over. Alleen had ik het nog niet gelijk in kleur gespoten. Dat heb ga ik pas later doen als ik meer dingen hiervoor klaar heb liggen.

zaterdag 19 januari 2008

laatste onderdelen voor de aanhanger

Tijdens het Keverwinterfestijn met Michel Overland ( Globus ) gesproken over de voortgang van de restauratie van de aanhanger.

Ik vertelde hem dat ik vastliep op de 4 plastic busjes waarmee de beide wielbeugels over de as schommelen. Hij vertelde mij dat hij ze nog voor me had liggen. En vandaag heb ik ze van hem ontvangen.



Nu kan ik de laatste klusjes aan de aanhanger gaan doen om deze gereed te maken.

Dit zijn:

1. De Beugels van binnen ontroesten en goed in vetten
2. De as tectyleren
3. De plastic busjes monteren en de beugels aan de aanhanger bevestigen.

Daarna moeten alleen nog de wielboutjes en de veerpootjes worden nagetrokken. Dan is de aanhanger zelf klaar.

Ook heb ik nog een mooie badge gekocht tijdens het Keverwinterfestijn om ook op de aanhanger te bevestigen.

Ik vergeet bijna nog te vermelden dat ik ook het hout voor de deksel aangeschaft heb. Deze ga ik pas in elkaar zetten als de motor weer in de bus zit, hij gekeurd is en de aanhanger helemaal in elkaar zit.

donderdag 17 januari 2008

Bus is jarig

Onze bus is vandaag jarig.. precies 30 jaar geleden kreeg zij haar eerste toelating tot de Nederlandse wegen
(dus dit is voor ons een soort van verjaardag.... )


( nu maar hopen dat ze op korte termijn de weg weer op mag.... ) en dan op naar de volgende 30 jaar.........

dinsdag 15 januari 2008

Het bijvullen van de watertank

Ik vind het zelf niet gemakkelijk als mijn watertank leeg is deze uit het kastje te halen, naar de kraan te lopen en weer terug te lopen. Vooral omdat je altijd zal zien dat je een grote scheut water verlies als je hem terug zet in je kastje.

Nu zijn wij een echte kampeer familie geworden en zo besprak ik dit probleem eens met mijn vader. Hij vertelde dat hij bij zijn caravan een zelfde soort probleem had en dat hij een gieter gebruikte om zijn Watertank bij te vullen. Alleen een standaard gieter heeft een probleem en dat is recht uit einde. En je raad het al dat glijd van je watertank af en alsnog heb je een plas water in je kastje. Als je dan vloerbedekking heb is dat niet zo grappig natuurlijk en je loopt altijd het risico dat er vocht je houtwerk aantast en dat het weg gaat rotten.

Hij vond dit net zo vervelend als ik en dus ging hij aan de slag met een slangklem, een schroef een oude schoenlepel en een stukje slang om de schenktuit aan te passen. Hiermee kon hij makkelijk zijn watertank achter het serviceluik bijvullen.

Ik zelf werd hier niet zo gelukkig van en dus zocht ik naar een andere oplossing. De belangrijkste rede is wel dat een standaard gieter eigenlijk niet geschikt is voor drinkwater ( mogelijke afgifte van giftige stoffen )

Toen ik eens door de catalogus van de automaterialen zaak zat te bladeren viel mijn oog op deze gieter:



Hij heeft een gebogen schenktuit en... hij is geschikt voor drinkwater en heeft een inhoud van ruim 10 liter, wat gelijk is aan mijn watertank! Toen was voor mij de keus snel gemaakt, ondanks de prijs van € 25,- In vergelijking, een standaardgieter kost nog geen € 5,-

Ik heb hem gekocht en getest. Dit werkt voor ons perfect. Geen last van scheuten water in mijn kastje en hij hangt perfect over de rand van mijn watertank en ik krijg ook geen lamme armen meer als ik het water aan het bijvullen ben.

Het Merk van de gieter is Pressol en ik heb hem gekocht bij Cartall in Hoorn.