zaterdag 28 juni 2008

Repareren van het hefdakdoek

Er lag nog een klusje op ons te wachten wat wij al vanaf het moment dat we de bus kochten hadden uitgesteld. 1 van de eerste keren toen ik de bus uit de winterstalling in Wervershoof haalde maakte ik bij het dichtdoen van het dak een scheur in het hefdakdoek. Nou ja scheur, zeg maar een enorme winkelhaak van 20cm bij
20cm.

Natuurlijk kwam dit doordat het hefdakdoek al 30 jaar oud is en zo goed als versleten is. Ik wil dit ook wel vervangen voor een nieuwe, maar nu is niet het juiste moment om dat aan te pakken.

Mijn motto is telkens als ik een klusje aanpak moet het in 1 keer goed zijn, omdat je anders telkens weer kosten moet maken en er een hoop ellende van heb. En dus
als het doek van het dak vervangen moet worden, zijn er nog een paar klussen te doen:

1. Het dak aan de buitenkant met polyesterverf behandelden.
2. De binnenkant van het dak heeft behoorlijke vochtplekken, veel zwarte
plekjes en dus dit moet flink worden schoon gemaakt.
3. De dakrubbers en bagagebakrubbers moeten vervangen worden
4. De scharnieren en het mechanisme moeten gereviseerd en opgeknapt worden.

En als laatste is het zo dat als ik het Westfalia dak eraf haal dat ik zeker een hoop roest en ellende te zien krijg, door de invloeden van de laatste 30 jaar waaraan de bus is blootgesteld.

Daarom heb ik besloten dit pas aan te pakken op het moment dat de bus helemaal kaal gaat. Voorlopig gaat dit nog niet gebeuren, vandaar dat het doek nog een tijdje mee moet gaan in zijn huidige staat.

Echter als je al een winkelhaak in een gaar doek heb zitten, dan kan je er op wachten dat het verder scheurt.

Bij de kampeerwinkel kocht ik tentreparatie doek. Het zijn pakjes met doek van 12 x 34cm welke voorzien is van een lijmlaag. Dit kan worden aangebracht met de strijkbout.



Dit was een klusje van de zaterdagavond. OP het pakje geven ze het advies om het op het tentdoek te strijken op een strijkplank voor gelijkmatige warmte verdeling.

Nu gingen ze ervanuit dat je los tentdoek zou hebben wat je dus gemakkelijk zou kunnen strijken en ze hadden geen rekening gehouden met onze toepassing, namelijk in het hefdak.

Gelukkig had ik een idee. Mijn moeder heeft al meer dan 20 jaar een speciaal mouwenstrijkplankje. Dit geval is iets van 50cm bij 10cm. En dus goed hanteerbaar.

Om te kijken hoe dit klusje zou uitpakken behandelden we samen eerst een paar kleine gaatjes op de volgende manier:






1. Eerst het doek op maakt knippen en alle punten eraf. ( dus net als een
ouderwetse fietsband plakker )

2. Daarna de mouwplank tegen het doek aan vasthouden en de plek aan de
andere kant voorverwarmen.
3. Daarna het reparatiedoek erop, afdekken met een zakdoek en dan een halve
minuut met de strijkbout erop persen.


De reparatie van februari 2006 Duct-tape





Het eindresultaat.





Voor de stevigheid hebben we elke reparatie dubbelzijdig uitgevoerd. Het resultaat is erg goed en ik verwacht dat het zo nog wel een tijdje mee zou moeten kunnen gaan.

Geen opmerkingen: