vrijdag 20 juni 2008

Het bedieningspaneel voor het camping circuit

Zo we zijn weer terug van een waanzinnig mooi Budel weekend en daarbij heb ik gelijk een rede om mijn Camping accu circuit te gaan realiseren.

De extra koelbox die wij meenemen wordt gevoed door de sigaretten aanstekerplug. Die zit in het dashboard onder het stuur. Dus... ik had telkens tijdens het schakelen last van de kabel die daarin zat. Nou moest ik nogal veel schakelen dus het was ff een frustratiepuntje.

Maandagavond ben ik gelijk bezig gegaan om mijn plannen uit te werken.
Na een korte speurtocht door mijn krat met "bus onderdelen" kwam ik tegen wat ik nodig had:

1. Ontwerp tekening ( had ik zo'n 2 jaar geleden al gemaakt )
2. ABS behuizing
3. Metalen plaat die als paneel gaat dienen met.... tekenraster al op de achterkant
en 3 voorgeboorde gaten
4. 10 stuks schakelaar met LED
5. 7 stuks 40a relais
6. 2 zekeringenkastjes








Als eerste heb ik gepast of het paneel met de ABS behuizing er aan vast uberhaupt zou passen in op het plekkie die ik had bedacht in de bus. Dwz in de houtenbak waar de warmte wisselaar van de koelbox zit.

Dit past allemaal perfect. Wel moest ik de acculader even verplaatsen, maar zoals die nu zit kan ik daar eigenlijk ook veel beter bij.





Daarna ben ik begonnen met het boren van de gaten. Helaas heb ik geen stappenboor en dus moest ik gaatjes boren met een maximale straal van 12mm. De schakelaartjes hebben echter een diameter van 20mm. En dus... moesten ze allemaal worden uitgevijld tot de gewenste grootte.

Gelukkig ging dit niet al te beroerd en zo had ik woensdagavond 10 gaatjes van 20mm in het paneel voor de schakelaars en 2 gaten van 30mm voor de 12V contacten die erbij inkomen.





Het paneel was echter door mijn gevijl en geslijp behoorlijk beschadigd en zag er niet meer uit. Dus ff de schuurzool er overheen gehaald met korrel 120, 180 en 400. Hiermee haalde ik de meeste beschadigingen weer weg. Enkel een paar uitschieters met de Dremel waren dusdanig diep dat deze eigenlijk geplamuurd moeten worden. Aangezienik daar geen ervaring mee heb en de spullen niet voor heb, heb ik besloten die paar beschadigingetjes voor lief te nemen.

Daarna met een spuitbus Flexa zijdeglans zwart het paneel gespoten. En het eindresultaat was super. Gelijk de schakelaartjes erin gezet en dit is het resultaat.




De opzet van het paneel is nu klaar, enkel de invulling moet nog gaan gebeuren.

Ik ga zoals reeds geschreven met relais werken.
De opzet is alsvolgt:
1 schakelaar is de hoofdschakelaar. Die bepaald of het paneel in werking is of niet.
9 groepen schakelaars die elke een relais circuit schakelen.

Om de stroompunten gemakkelijk te monteren heb ik een aantal strips gehaald bij de Gamma.
Op de brede strip komt rechtstreeks de dikke 35mm2 kabel vanaf de accu. Dit wordt het hoofdstroom circuit.
Vanaf de brede strip gaat met de "hoofdschakelaar" een spanning naar een dunnere strip. Vanaf deze dunnere strip gaat de voedingsspanning via een groepenschakelaar naar het relais.

Deze groepenschakelaar zet het relais in werking zodat er vanaf het hoofdstroom circuit spanning kan lopen via de zekeringenkast en het relais naar de verbruiker.

De andere dunne strip wordt het massapunt van de controle LED's in de diverse schakelaars.

Ik kan nu nog niet alles in werking stellen als het paneel klaar is, omdat ik een gedeelte van de bedrading in de bus moet gaan veranderen.

De opzet is om de volgende circuits te gaan voeden:
1. Koelbox ( rechstreeks )
2. Dashboard. ( dus radio, sigaretten aansteker, 27MC bakkie enz enz enz.)
3. Mac Mini computer via Carnetix voeding en Iomega Minimax extrene HDD
4. TFT scherm
5. 1e 12v aansluiting op het paneel
6. 2e 12v aansluiting op het paneel
7. Interieur verlichting ( dus de halogeen lampjes en de LED-spots in de dakkast )

Als dit alles gerealiseerd is zijn mijn gebruikers wensen van de camper volledig vervuld.

1 opmerking:

Unknown zei

Hi Marcel,

Ik heb een profielsite voor oldtimers gemaakt. Zie http://www.CarRelation.nl

Dit is mijn profiel: http://www.carrelation.nl/member.php?member=1

Zou je het leuk vinden om je T2 aan te melden? Er doen al aardig wat oldtimer VWs mee!

Ik verneem graag je reactie!

Groet, Erik