woensdag 20 juni 2007

werkzaamheden aan de aanhanger

Een update kon niet uitblijven, want ik zit natuurlijk niet stil.

De meeting in Purmerend heb ik overgeslagen omdat ik deze tijd wilde gebruiken om de Westfalia aanhanger af te krijgen voor we naar Budel gingen... Het is me helaas niet gelukt, mede door de 2x 5 lagen verf die op het hout moeten.

Ook hebben we nog wat aandacht aan de bus besteed voordat we naar Budel konden gaan. We hebben haar schoongemaakt, en met een polijstmachine zo goed en zo kwaad gepoetst. In iedergeval zijn alle roestige tranen weer verdwenen en het dak is weer wit ipv groen/zwart.

Hieronder een overzicht van de werkzaamheden aan de aanhanger. Ik dacht dat we nu redelijk onderweg zijn:

Zo goed als al het ijzerwerk is geschuurd en gespoten in de primer, zilver verf en blanke lak.







De beugels om de wielbakken van de as zijn gepolijst; de as zelf is kaal geschuurd, in de primer en zilver verf gezet.





De wielbakken zelf heb ik nog niet kunnen aanpakken. Ze zijn nog een beetje lelijk en vol met krasen en in 1 van beide zit een scheur..

Bij het demonteren van de velgen bleek dat deze enorm verroest waren, zo erg dat de binnenbanden eraan vast waren gerot.



Dit wilde ik controleren omdat ik de lagers wilde vervangen.
Helaas blijk je op die manier niet bij de lagers te kunnen, maar goed, met wat geweld zijn die er ook uitgeslagen... Ze waren in slechte staat. Dus 6 nieuwe SKF lagers gehaald a € 15,- per stuk.... :(

De banden waren ook nog verkrijgbaar, Binnen en buitenbanden bij elkaar zo'n € 200,-

De velgen kaal gehaald en Hamerite zilver gespoten...







Voor en na. Het polijsten van alle velgen kostte mij een hele dag en heel wat staalborstel en lamellen schijven.

Daarna heb ik het hout precies op maat gemaakt. De zijwanden en de vloer passen nu precies in het frama. De gaatjes voor de schroeven heb ik ook afgetekend.






Nu moet ik eigenlijk alleen nog opbouwen:

1. gaatjes boren in het hout
2. Hout beitsen en lakken
3. Bakje weer opbouwen
4. De koppeling weer op de as zetten
5. de wielen weer in elkaar zetten en de banden monteren
6. verlichting na lopen en nieuwe kabelboom maken
7. Bakje op de as plaatsen.

Zoals het er nu staat lijkt het snel klaar, maar ik denk toch dat er nog genoeg tijd overheen gaat voordat hij eindelijk achter de bus kan en dan moet ik ook nog een trekhaak monteren...... :D

Geen opmerkingen: