maandag 20 februari 2006

werkzaamheden aan de bus

In de hele winterperiode was het voor ons van belang om de bus na te lopen zodat we zeker zouden weten dat hij de geplande reis naar Polen ( zo'n 1500km heen en ook weer terug) zou kunnen halen.

Daarom ben ik met de bus bij een garage in de buurt langsgegaan om een technische keuring op de bus te laten doen. Dit deed ik ruim voor de APK datum en dus had ik genoeg tijd om de mogelijke gebreken te herstellen.

Tijdense deze keuring hebben we de kleppen en de ontsteking afgesteld zodat de motor goed draaide. Dit was wel nodig ook, omdat de motor daarvoor natuurlijk erg slecht liep. Hij was ook niet zo zuinig. Een benzine verbruik van 1 op 7km vond ik behoorlijk aan de hoge kant. Doordat ik reeds eerder de carburateur gereinigd had en we nu de overige dingen afgesteld hadden zou de motor weer goed moeten draaien.

Hij startte in iedergeval een stuk gemakkelijker en ook liep hij stationair een heel stuk beter.

Helaas was het niet allemaal geweldig, omdat ik te horen kreeg dat de Krukas keering olie lekte. Ook zag ik dat de kachelpotten hun beste tijd gehad hadden.

De garage vertelde mij dat het vervangen van deze keering een kleine € 200,- zou gaan kosten. En dit bedrag kwam nagenoeg alleen door het arbeidsloon voor het uitbouwen van de motor. De keering zelf zou niet meer dan € 5,- kosten.

Ik ging naar huis en liet dit alles eens op me inwerken. Nou sprak ik regelmatig met een collega over de bus en over Kevers, daar de Kever zijn groote passie is.

We hadden het ook over sleuteldagen welke door de Keverclub georganiseerd worden. Op dat moment was ik nog geen lid van de Keverclub, maar mijn collega was dat wel. Ik mocht dan op zijn lidmaatschap zo´n sleuteldag zou gaan. Een afdeling van de Keverclub oganiseert iedere maand een sleuteldag. Het enige nadeel voor mij is wel dat deze plaats vinden in ´s-Hertogenbosch. En dat is zo´n 2 uur rijden vanaf mijn huis.

Aangezien dit veel geld zou besparen heb ik een afspraak gemaakt en ben ik samen met mijn broer naar ´s-Hertogenbosch getuft. Ik had van te voren de technische boeken tot in detail uitgeplozen en wist precies wat en hoe we deze klus moesten aanpakken. En ik had ook van te voren onderdelen besteld.

Op die bewuste zaterdag waren we oom 9.30 op de plaats van bestemming. De sleuteldag zou om 10.00 uur beginnen en dus waren we ruim optijd. Na een bakkie koffie gedronken te hebben was het tijd om aan het werk te gaan.

Nu zijn er genoeg mensen die een 1600cc type-1 blok in 20 minuten uit een Keversleutelen. Zo snel zijn wij helaas niet, het duurde zeker 1 1/2 tot 2 uur voordat we het blok eruit hadden.




Toen de koppelingsplaten, het vliegwiel en de bewuste keering verwijderd. Daarna de nieuwe keering erin gezet, het vliewiel opnieuw gemonteerd en nieuwe koppelingsplaten en druklager gemonteerd.

Omdat het motorblok er toch uitlag konden we ook goed bij de kachelpotten. Dus die hebben we ook vervangen. Daarna het koppelinghuis gereinigd en de motor weer terug geplaatst.




























Dit was gemakkelijker gezegd dan gedaan, want het monteren van de motor, het bevestigen van alle bouten, kabel en leidingen waren nog niet gemakkelijk. En dus hadden we met het terug plaatsen van de motor weer zo´n 2 uur werk.

De tijd begon echter te dringen, want we moesten zorgen dat we om 16.00 uur klaar waren en de werkplaats schoon achter zouden laten. Het gedeelte van de garage waar wij onze sleuteldag aan luchtgekoelde VW´s hadden wordt normaal gebruikt voor de afleverbeurten van de splinternieuwe auto´s. Er mocht dus ook geen spatje olie, of vuil meer te bekennen zijn.

Het werd 15.30, iedereen was al druk aan het opruimen, maar wij waren nog steeds aan het monteren. Misschien begrijp je dat we de druk behoorlijk begonnen te voelen.

Hoe we het gedaan hebben weet ik niet meer, maar om 15.50 klom ik in de bus ( terwijl deze nog op de brug stond ) om de motor te proberen. En hij liep meteen! :) dit was natuurlijk een geweldig gevoel.

Ik trapte de koppeling in en probeerde de eerste versnelling in te schakelen. Dit lukte niet. Ik kreeg hem met geen mogelijkheid in een versnelling. De paniek sloeg bij mij weer toe, maar 1 van de ervaren monteurs riep dat we de vleugelmoer van de koppelingskabel gewoon een slag of 10 moesten aandraaien. ( we hadden natuurlijk een nieuw lager en koppelingsplaten gemonteerd en dus was de afstelling niet meer goed )

Uiteraard was dit de oplossing voor het geconstateerde probleem. Op dat moment was het voor ons ook tijd om de bus de werkplaats uit te rijden en de bezem er doorheen te trekken. We hadden geen tijd om het afdichtingsschuim terug te plaatsen en de bedieningskabels van de kachelpotten te monteren.

Het was natuurlijk buiten nog ijskoud en dus was het geen grote ramp dat het schuim nog niet gemonteerd was, echter de kachel deed het ook niet meer binnen in de bus en zo zaten we 2 uur lang te blauwbekken naar huis. Maar met een super goed gevoel dat de hele operatie geslaagd was.

De enige klus waar we nog geen tijd voor hadden gehad was het monteren van een nieuw Hoofdremcilinder die ik ook gekocht had.

Ik had dan ook meteen een afspraak gemaakt voor de volgende sleuteldag om dat te gaan doen. Deze klus ging een stuk gemakkelijker, en dus kon ik dit tijdens die 2e sleuteldag op mijn gemak gaan regelen.

Na deze ingrepen was het technische gedeelte van de bus klaar en konden we met een onbezorgd gevoel aan onze vakantie gaan denken.

Geen opmerkingen: